Klachtenregeling
Artikel 1: begripsbepaling
In deze kantoorklachtenregeling wordt verstaan onder
-klacht: iedere schriftelijke uitingen van ongenoegen van of namens de cliënt jegens de advocaat of onder diens verantwoordelijkheid werkzame personen over de totstandkoming en de uitvoering van een overeenkomst van opdracht de kwaliteit van de dienstverlening op de hoogte van de declaratie niet zijn een klacht als bedoeld in artikel 4 van de advocatenwet;
-klager: de cliënt of diens vertegenwoordiger die een klacht kenbaar maakt;
-klachtenfunctionaris: de functionaris die belast is met de afhandeling van de klacht.
Artikel 2 toepassingsbereik:
Deze kantoorklachtenregeling is van toepassing op iedere overeenkomst van opdracht tussen Knol Advocatuur en de cliënt
Artikel 3 doelstellingen:
Deze kantoor klachtenregeling heeft tot doel:
1.Het vastleggen van een procedure om klachten van cliënten binnen een redelijke termijn op een constructieve wijze af te handelen.
2.Het vastleggen van een procedure om de oorzaken van klachten van cliënt vast te stellen.
3.Behoud en verbetering van bestaande relaties door middel van goede klachtenbehandeling.
4.Verbetering van de kwaliteit van de dienstverlening met de hulp van klacht behandeling en klachtenanalyse.
Artikel 4: informatie bij aanvang dienstverlening
1.Deze kantoor klachtenregeling is openbaar gemaakt. De advocaat wijst de cliënt voor het aangaan van de overeenkomst van opdracht erop dat het kantoor het kantoor klachtenreglement hanteert en dat deze van toepassing is op de dienstverlening.
2.Klachten als bedoeld in artikel1 van deze kantoorklachtenregeling die na behandeling niet zijn opgelost, kunnen worden voorgelegd aan de Deken van de Orde van advocaten Noord Nederland.
Artikel 5: externe klachtenprocedure
1.Indien een cliënt het kantoor benadert met een klacht, dan wordt de klacht doorgeleid naar de externe klachtenfunctionaris mr. N. Groeneveld kantoorhoudende te Hoogezand aan het Heveapad 53c (0598-592385).
2.De klachtenfunctionaris stelt degene over wie is geklaagd in kennis van het indienen van de klacht en stelt degene over wie is geklaagd in de gelegenheid om toelichting te geven op de klacht.
3. Degene over wie is geklaagd tracht samen met de cliënt tot een oplossing te komen al dan niet na tussenkomst van de klachtenfunctionaris. De advocaat en/of de klachtenfunctionaris draagt zorg voor een behoorlijke afhandeling van de klacht.
4.De klachtenfunctionaris handelt de klacht af binnen vier weken na ontvangst van de klacht of doet met opgave van redenen een mededeling aan de klager over afwijking van deze termijn met vermelding van de termijn waarbinnen wel een oordeel over de klacht wordt gegeven.
5. De klachtenfunctionaris stelt klager en degene over wie is geklaagd schriftelijk op de hoogte van het oordeel over de gegrondheid van de klacht al dan niet vergezeld van aanbevelingen.
6 Indien de klacht naar tevredenheid is afgehandeld tekenen de klagen de klachtenfunctionaris en degene over wie is geklaagd het oordeel over de gegrondheid van de klacht.
artikel 6: geheimhouding een kosteloze klachtbehandeling
1. De klachtenfunctionaris en degene over wie is geklaagd nemen bij de klachtbehandeling geheimhouding in acht.
2. De klager is geen vergoeding verschuldigd voor de kosten van de behandeling van de klacht.
artikel 7: verantwoordelijkheden
1. De klachtenfunctionaris is verantwoordelijk voor de tijdige afhandeling van de klacht.
2. Degene over wie is geklaagd houdt de klachtenfunctionaris op de hoogte over eventueel contact en een mogelijke oplossing.
3. De klachtenfunctionaris houdt klager op de hoogte over de afhandeling van de klach.t
4. De klachtenfunctionaris had het klachtdossier bij.